Vreedzaam

Een goed pedagogisch klimaat is misschien wel de belangrijkste voorwaarde voor een goede ontwikkeling van onze leerlingen. Als school doen wij onze uiterste best om al onze leerlingen een veilige omgeving te bieden. We werken daarom onder andere met het programma “Vreedzaam”.

'Vreedzaam' is een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. We beschouwen de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin de leerlingen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin leerlingen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. In groep 7&8 volgen de leerlingen de training om mediator te worden. De leerlingen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.

Met behulp van de Vreedzame School streven we er naar om onze leerlingen te leren:
* op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan
* op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen
* constructief conflicten op te lossen
* verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap
* open te staan voor verschillen tussen mensen.

 

Maar er is meer
'Vreedzaam' is veel meer dan een lesmethode. Het is een filosofie, een aanpak, waarin de eigen kracht van de leerlingen centraal staat.

Dat beïnvloedt de schoolcultuur positief. Leerlingen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school, en ook in de omgeving van de school. Leerlingen krijgen een stem: ze leren meedenken over hun omgeving en daar verantwoordelijkheid voor te nemen. Zo leren ze allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving. De klas en de school als een oefenplaats voor democratisch, actief burgerschap.